Nieuw: HIP Reporter 4.0

De afgelopen weken hebben we al van de zomerse dagen in Nederland mogen genieten. Wellicht vertrek je over een paar dagen of weken naar het buitenland. Je zit dan niet te wachten op onverwachte buiten­bundelkosten en dus geven wij je handige tips voor data­roaming in het buitenland.

Tip 1: Zorg voor een passende bundel

Wij zien vaak dat veel gebruikers op vakantie een hoger dataverbruik hebben. Om hoge buiten­bundelkosten te voorkomen kan het zinvol zijn om de bundel te upgraden naar een hogere databundel gedurende je vakantieperiode.

Tip 2: Let op de SMS’jes van je provider

Bij 80% en 100% verbruik van je databundel ontvang je een sms. Na het bereiken van dit limiet kunnen er extra kosten berekend worden of kun je een extra bundel afsluiten door te antwoorden op de sms. Heb je al een onbeperkt spraak en data abonnement? Dan geldt binnen de EU altijd een “fair-use” limiet voor het data gebruik. Als deze bereikt wordt ontvang je een sms. De policies verschillen per provider. Vraag dus vooraf naar de voorwaarden en mogelijkheden.

Tip 3: Maak gebruik van bundels als je buiten de EU reist

Ga je op reis buiten de EU? Dan kan er gebruik worden gemaakt van extra databundels (Voordeel­landen en/of Rest van de Wereld landen). Laat deze vooraf activeren of reageer op de instructie- of tarievensms-bericht. Hieronder lees je de mogelijkheden per provider.

KPN Zakelijk Mobiel
Je kunt de voordeel­bundels voor buiten de EU al van te voren laten koppelen. Ze worden getriggerd bij gebruik, je betaald alleen bij gebruik. Is de bundel op, dan wordt er automatisch weer een bundel opgestart. De limiet­meldingen worden dan niet meer verstuurd mocht je die erop hebben staan. Je kunt de bundel dus standaard vooraf op je mobiele nummer activeren, zonder extra kosten.

T-Mobile
Je kun je een extra bundel aanschaffen in My T-Mobile, je ontvangt hiervoor een SMS melding wanneer je in het buitenland bent. Een andere mogelijkheid is om je databundel te verhogen voor minimaal 1 maand.

Youfone zakelijk
Er kan gebruik worden gemaakt van extra databundels (Voordeel­landen en Rest van de Wereld landen). Je ontvangt een instructie sms-bericht waar op gereageerd kan worden. Hierdoor wordt de betreffende databundel van 100 MB of 2000 MB geactiveerd voor de komende 30 dagen. Dit proces herhaalt zich als de bundel is verbruikt.

Tip 4: Check je netwerk­instellingen

Geen internet in het buitenland? Neem dan de volgende stappen:

  1. Controleer of de dataroaming op het toestel aan staat.
  2. Controleer de APN- of toegangspoortinstelling:
    • Youfone Zakelijk: Portalmmm.nl
    • KPN: internet
    • T-Mobile: smartsites.t-mobile
    • Vodafone: live.vodafone.com
  3. Staat de netwerkmodus op automatisch?
  4. Helpt het bovenstaande niet, selecteer dan handmatig een ander netwerk of herstart je toestel.

Wij wensen jou een fijne zomervakantie toe!

Hulp nodig?

Wil je meer weten over de instellingen van je telefoon of wil je een bundel activeren? Laat het ons dan weten via mobiel@aventel.nl of via 088 88 12345.