De snelheid van uw internetverbinding is belangrijk, maar er is meer!

Veel bedrijven die op zoek zijn naar een zakelijke internetverbinding kijken alleen maar naar de snelheid en de prijs. Natuurlijk is snelheid belangrijk, maar er zijn nog veel meer zaken van belang bij de aanschaf van een internetverbinding.

Wij hebben de belangrijkste zaken voor u op een rijtje gezet:

  • Kwaliteit van het netwerk

Een 100 Mb internetverbinding over glasvezel is stabieler dan een 100 Mb internetverbinding over het kopernetwerk. Het moderne glasvezelnetwerk heeft een hogere beschikbaarheid en capaciteit dan het verouderde koper netwerk.

  • Overboeking

De capaciteit van een internetverbinding wordt meestal gedeeld met verscheidene gebruikers. Als een verbinding overboekt is, dan is de aangegeven snelheid van die verbinding niet gegarandeerd. De mate van overboeking (of overboekingsfactor, bijvoorbeeld 1:40) bepaald met hoeveel gebruikers de verbinding maximaal gedeeld wordt.

De capaciteit van een internetverbinding wordt ook vaak vergeleken met een lege snelweg. Als u als enige over die snelweg mag rijden kunt u veel sneller rijden, dan dat er onbeperkt auto’s over de snelweg mogen rijden.

  • Latency

Latency is de tijd die nodig is om data te verplaatsen van uw PC naar de bestemming op internet, en de tijd die nodig is om de data te verwerken. Een hogere latency kan worden veroorzaakt door:

– Het type netwerk dat u gebruikt: glasvezel kent een lagere latency dan koper.

– Server van uw internetprovider: Het kan bijvoorbeeld zijn dat de server van uw internetprovider teveel belast wordt door een te hoog aantal gebruikers.

– Uw locatie en de locatie van uw internetprovider. Hoe langer de afstand tussen u en uw bestemming, plus de route die genomen wordt via uw internetprovider, hoe hoger de latency.

  • Service Level Agreement (SLA)

In het SLA van uw internetverbinding staat vermeld hoe snel uw internetprovider u helpt met het oplossen van een storing, hoe snel hij u helpt bij servicevragen en wanneer hij bereikbaar is voor u. In de meeste SLA’s staan heel veel kleine lettertjes en er worden zeer veel zaken uitgesloten. Let hier met name ook op als u in het weekend activiteiten heeft met uw bedrijf.

Als internet belangrijk voor uw bedrijf is, zorg er dan voor dat u een goede back-upverbinding heeft en dat u niet afhankelijk bent van het SLA van uw internetprovider.

  • Klantenservice van uw internetprovider

Let vooral op dat u telefonisch contact kan opnemen met uw internetprovider en dat u niet lang hoeft te wachten in wachtrijen. Een e-mail sturen is namelijk lastig als er geen internet is! Zorg dat uw internetprovider eenvoudig op afstand in uw router kan en dat de internetverbinding wordt gemonitord, zodat eventuele problemen snel kunnen worden vastgesteld en verholpen.

We hopen dat u na het lezen van dit blogartikel naar de juiste zaken kijkt als u een keuze moet maken voor de juiste oplossing. De snelheid van uw internetverbinding is essentieel, maar is niet de enige belangrijke factor voor de juiste internetverbinding. In onze blog 5 belangrijke aandachtspunten voor Zakelijk Internet leggen we uit welke zaken nodig zijn om de juiste keuze te maken.