Het einde nadert voor ISDN, wat nu?

Kent u nog de tijd dat u moest “inbellen” om te internetten? En dat u voor internet betaalde per minuut?

Gelukkig was dat voorbij toen in 1996 ISDN in gebruik raakte. Inmiddels is ISDN echter ook op zijn retour. Lees hieronder over de hoogtijdagen van de digitale ISDN telefonie en de opkomst van een nieuwe oplossing: bellen over internet (VoIP).

Toen PTT Telecom in 1996 ISDN introduceerde, werd de traditionele analoge telefoonlijn vervangen door een digitale telefoonlijn. ISDN loste een belangrijk probleem op: men kon met ISDN voor het eerst tegelijkertijd internetten en bellen over één telefoonlijn.

De internetsnelheid die gehaald werd over een ISDN-lijn was in die tijd 64Kb per seconde. Om deze snelheid even in perspectief te zetten met de huidige tijd: in veel huishoudens is inmiddels 100Mb per seconde een hele normale snelheid. Dat is 1.500 keer zo snel in twintig jaar tijd.

Maar ISDN bracht meer innovaties dan alleen internet en bellen tegelijkertijd:

    • Betere geluidskwaliteit

Een groot verschil met de analoge telefoonlijn was de geluidskwaliteit. De lijnen werden digitaal met de introductie van ISDN. Met analoge verbindingen ontstond er ruis over afstand. Hoe groter de afstand, hoe meer ruis. Met ISDN werd elk gesprek helder en zonder ruis.

    • Grotere capaciteit, lagere kosten

Het werd veel goedkoper om meer capaciteit in te kopen. Door het ‘stapelen’ van meerdere ISDN lijnen kon de klant zijn capaciteit verhogen. Dit stapelen heet meervoudig ISDN.

Hierdoor werden de kosten voor gelijktijdige gesprekken lager dan bij analoge telefonie. Het gevolg was dat steeds meer bedrijven de analoge telefooncentrale vervingen voor de ISDN telefooncentra. Daarnaast kwam Panasonic voor het eerst op de markt: zij waren de eerste partij die naast KPN ISDN telefooncentrales leverde aan het bedrijfsleven in Nederland. Niet alleen de telefoonlijnen maar ook de telefooncentrales werden daarmee steeds beter betaalbaar.

    • Meerdere telefoonnummers

Met ISDN werd het ook mogelijk om meerdere telefoonnummers per ISDN lijn te gebruiken:

– Standaard werden vier telefoonnummers per één ISDN2 lijn meegeleverd, zodat de klant op één lijn meerdere apparaten met verschillende telefoonnummers kon gebruiken. Bijvoorbeeld, telefonie en fax konden tegelijkertijd naast elkaar worden gebruikt.

– Het werd mogelijk om tien of zelfs honderd nummerblokken te bestellen. Dus tien of honderd opeenvolgende telefoonnummers op één telefoonlijn.

    • Meer gesprekken over één telefoonlijn

Eind jaren negentig kwam PTT Telecom met de ISDN30 lijn zodat zelfs vijftien inkomende en uitgaande gesprekken tegelijkertijd over één telefoonlijn konden worden gevoerd. Hiermee werden de kosten voor grotere organisaties lager en was het niet meer nodig om grote aantallen ISDN2 lijnen te stapelen.

Ondanks de vele voordelen van ISDN won vanaf 2000 een andere telefonie oplossing aan populariteit: VoIP. De opkomst van VoIP was vooral te wijten aan de toenemende snelheid van internet. E-mail en internet werden steeds meer gebruikt en de mogelijkheid om te bellen over het internet liet niet lang op zich wachten.

VoIP luidt ondergang van ISDN in

Door de opkomst van VoIP in het bedrijfsleven na de eeuwwisseling is ISDN al jaren op zijn retour. KPN zal vanaf 1 september 2019 geen ISDN apparatuur meer vervangen in de wijkcentrales. Ook de nog bestaande ISDN lijnen aan de “achterkant” zullen worden omgezet naar VoIP.

Dat zal het begin zijn van het actief uit-faseren van ISDN. “All IP” is de nieuwe standaard en VoIP is hier een voorbeeld van in de telecombranche.

VoIP biedt bedrijven veel voordelen, waaronder:

  • Een veel grotere keuze aan aanbieders
  • Nog lagere kosten dan met een ISDN telefooncentrale
  • Geen omkijken naar onderhoud
  • Nieuwste features on-demand
  • De mogelijkheid om zelf te bepalen hoe en waar hij beschikbaar is op het bedrijfsnummer. Integratie met de desktop en de smartphone is met VoIP een peulenschil.

De zakelijke markt omarmt de voordelen van VoIP telefonie. Het percentage bedrijven in Nederland dat is overgestapt op VoIP is inmiddels de 50% gepasseerd.

Wilt u graag nog meer weten over VoIP telefonie als het geslaagde alternatief voor ISDN? Download dan nu ons whitepaper.