Aventel Telefonie Security Scan

security

Helaas komt het nog regelmatig voor dat (hosted) voip telefooncentrales van bedrijven gehackt worden door kwaadwillenden. Als de hacker toegang heeft gekregen tot de telefooncentrale of voip toestellen worden er doorgaans calls opgezet naar exotische bestemmingen waardoor er financiële schade ontstaat voor de eigenaar van de telefooncentrale. Met name bedrijven die een “normale” internetverbinding gebruiken om hun voip verkeer over af te handelen zijn hier gevoelig voor. Aventel adviseert elke nieuwe klant om de Aventel VoIP oplossing te gebruiken in combinatie met een Aventel verbinding voorzien van een IP-VPN. Met deze constructie worden de meeste risico’s op hacks uitgesloten omdat uw voip verkeer niet over het internet wordt afgehandeld en de voip toestellen dus ook niet vanaf het internet toegankelijk zijn.

Elke hosted centrale die Aventel oplevert wordt standaard voorzien van meerdere beveiligingsmaatregelen om het risico op een hack en de schade hiervan de beperken. Het kan echter zijn dat er van bepaalde maatregelen wordt afgeweken. Dit kan zijn omdat u bijvoorbeeld moet kunnen bellen naar exotische bestemmingen of omdat u zelf beheer doet van uw hosted centrale en maatregelen heeft opgeheven.

Om de risico’s op een hack verder de verkleinen biedt Aventel u de mogelijkheid om de security instellingen van uw hosted telefooncentrales te controleren met de Telefonie Security Scan. De scan bestaat uit een aantal security checks die worden uitgevoerd op de configuratie van uw telefooncentrale. De Telefonie Security Scan is kosteloos te gebruiken voor elke Aventel VoIP klant.

De scan neemt maximaal 30 minuten in beslag. Zodra de scan is afgerond ontvangt u een bericht per e-mail met de uitslag van de scan. Hiermee kunt u samen met een engineer van Aventel de beveiliging van uw hosted centrale verder verbeteren.

Wilt u gebruik maken van de kosteloze Telefonie Security Scan? Neem dan contact op met service@aventel.nl of 088-8812345 (optie 2).